↑オリジナルバナー(28期外語生作成)2023 

外国語科

【グローバルリーダーを育成する外国語科】

4技能をバランスよく習得し、英語をツールとして、広い世界でチャレンジし続けられる人間の育成を目指しています。日々、英語を「使用する」ということに力を入れ、ALTとの授業も多く、アクティブに楽しく取り組んでいます。詳しくは下のスライドをご覧ください!また、日々の様子や英語教育にまつわる情報は外国語科ニュースThe Warabi Timesでも詳しくご覧いただけます。

0 0 1 6 6 7 6
ブログ

外国語科ニュース

【外国語科】31期 The Actual Exam of ”Reciation and Speech"

本日は、夏休み期間中に練習を行ったレシテーションとスピーチの本番を行いました!

夏の期間に発音や表現等の表現力を鍛え、その成果が出せた生徒、満足いかなかった生徒いるかと思いますが、そういった経験が皆さんの今後の糧になればと思います!

Today, we held the final recitation and speech presentations that students have been practicing for during the summer break! Some students were able to showcase the skills they’ve developed in pronunciation and expression, while others may feel they didn’t perform to their full potential. However, we hope that all of these experiences will serve as valuable lessons for the future!

 

 次回は、レシテーション部門の未発表の生徒と、スピーチ部門の発表が待っています!人によって全く異なる表現や、スピーチに関しては時間をかけて原稿を作成したので、しっかりと感情表現をできるようにしてほしいですね!ALTの先生方も、皆さんの発表に感銘しており、今後の成長にも期待しているようです!是非、一つ一つの経験を積み重ねていってほしいですね!

Next, we look forward to hearing from the students who haven’t yet presented in the recitation category and the upcoming speeches!

Each student’s expression is unique, and for the speech category, many have spent considerable time crafting their scripts. We hope they can fully express their emotions through their performances. The ALT teachers were also deeply impressed with the presentations and are excited to see further growth from everyone!

We encourage everyone to keep building on each experience, one step at a time!

 

【外国語科】31期 Recitaion and Speech Practice!! ~Part 5~

本日も、9名の生徒がそれぞれの時間を作って、レシテーションとスピーチ練習を行いました!夏休みも残り1週間を切り、課題や文化祭準備に追われながらも、生徒の方から積極的に練習に来ることが素晴らしいと思います!

 Today, nine students made time to practice their recitations and speeches! Summer vacation is almost over, but it’s great that students are coming to practice even though they are busy with homework and preparing for the school festival!

今日は同じ時間に練習が入っていた生徒に披露し、より本番に近い形で練習をすることができましたね。友達の前で披露することはとても緊張し、恥ずかしい気持ちもあったかと思いますが、それでもやりきったことは今後の経験につながると思います。

Today, they practiced in front of other students at the same time. This made it feel more like the real presentation.It can be scary and a little embarrassing to perform in front of friends, but doing it will help them in the future.

差し入れも頂き、みんなでおやつタイムにおいしくいただきました!

本日でALTのアナ先生も夏休み期間最後になりました。主に表現力の方を指導していただき、アナ先生も生徒達の成長に驚いていますし、本番を楽しみにしています。今まで学んだことを忘れずに本番まで練習を積み重ねていきましょう!

 Today was also the last day for our ALT, Ms. Anna, during the summer vacation. She helped the students with their expressions. Ms. Anna is surprised by how much the students have improved and is excited for the final performance. Let’s keep practicing until the day of the event and remember everything we have learned!

スピーチ原稿に関しては、生徒と話し会いながら時間をかけて作成しました。内容もどれもユニークでパーソナルな内容で十人十色です。あとは生徒達のスピーチ力がどのように成長し、どのようなコンテストになるか、私も楽しみにしています!

 We worked together with the students to make their speech scripts. Each script is special and personal, showing the students’ unique ideas. I’m excited to see how much their speech skills have improved and how the contest will go!

明日が夏休み期間の練習最終日です。私も生徒達のやる気に負けないように最後まで走りきりたいと思います!
Tomorrow is the last day of practice during the summer vacation. I want to finish strong and keep up with the students’ energy!

【外国語科】31期 Brushing up on scripts for the "Speech"! ~part 4

本日も、9月のレシテーション+スピーチ発表に向けて、9名の生徒が原稿作成や、発音、表現の練習にきました!

Today, nine students came to work on their scripts, pronunciation, and expression in preparation for the recitation and speech presentations in September!

ALTのアナ先生もご協力いただき、原稿作成・発音矯正とスピーチ表現の二手に分かれて生徒達と一緒に話し合いながらブラッシュアップしていきました。

With the cooperation of our ALT, Ms. Anna, we split into two groups—one focused on script writing and pronunciation correction, and the other on enhancing speech delivery. We worked together with the students to refine their skills.

毎日たくさんの生徒が夏休み期間中にもかかわらず、英語に触れ合おうとしてる姿は、さすが外国語科クラスですね!少しづつ、着実に力は付いているので、過程を楽しみながら英語学習に励んでいきましょう!

It’s impressive to see so many students engaging with English every day, even during the summer vacation. This is truly the spirit of the Foreign Language Department! ^ ^

Their abilities are steadily improving, so let’s enjoy the process and continue to work hard on our English studies!

【外国語科】31期 Brushing up on scripts for the "Speech"! ~part 3

本日もALTのAna先生にお越しいただき、スピーチ練習とrecitatin練習を行いました!

Today, we had the pleasure of having our ALT, Ms. Ana, join us for speech practice and recitation practice!

お盆休み前の最後でしたが、部活までの時間や、部活後の時間をフル活用して原稿の作成や暗唱練習に励んでいます!

Though it was the last session before the Obon holiday, the students made full use of their time before and after club activities to work on their scripts and practice their recitations.

 

来週は学校閉庁日ということもあり、それぞれの時間の過ごし方があると思いますが、宿題、スピーチ、息抜きに楽しんで欲しいですね^ ^

Next week is the school's closure period, so I hope everyone will spend their time well, enjoying their homework, speeches, and some relaxation.

 

 

【外国語科】31期 Brushing up on scripts for the "Speech"! ~part 2~

本日も、夏休み期間ではありますが、ALTのAna先生にもお越しいただき、スピーチパフォーマンスの練習、指導を行っていただきました。
Today, despite it being the summer vacation period, we had the pleasure of having our ALT, Ms. Ana, join us for speech performance practice and guidance.

練習の内容は、まず始めに自分自身の声を録音し、その後発音練習やアクセント、イントネーションをチェックを行った後、再度録音し、練習の前後をわかりやすくしていきます。どの生徒も飲み込みが早く、成長を感じられているので、有意義な時間になっているな感じます。
The practice began with recording our voices, followed by checking pronunciation, accent, and intonation. After that, we recorded our voices again to make it easier to see the progress before and after practice. I feel that the students are quick learners and are making noticeable progress, making this time very meaningful.

スピーチ原稿が出来上がってきた生徒も多くなり、今度はパフォーマンスの面でのブラッシュアップが練習の中心になります。本番はスピーチ力も非常に重要な要因になりますので、原稿に満足せず、思い切ってパフォーマンスしてほしいですね^^

Many students have already completed their speech scripts, so now our practice is focused on refining their performance. Since delivery is a crucial aspect of the actual speech, I hope the students will not be satisfied with just their scripts but will also give their best in their performance.

【外国語科】31期 Brushing up on scripts for the "Speech" and practice for Recitation!

夏休み中ではありますが、多くの生徒が夏休み明けのスピーチテスト、学校に来て、原稿の校正やスピーチ練習に励んでいます!

Even though it's summer vacation, many students are coming to school to work on their speech scripts and practice for the upcoming speech tests!

スピーチの原稿から、一人一人の経験が非常に興味深く感じられ、当日の発表も楽しみです。またRecitationでは、発音の難しさを感じながらも、練習するほどに上達しています。こちらもどのような発表になるか楽しみですね^^

Reading their speech scripts, each student's experience is incredibly interesting, and I look forward to their presentations on the day. In the Recitation category, while they feel the difficulty of pronunciation, they are improving with practice. I’m also excited to see how their presentations will turn out!

そして昨日は夏休み期間中ではありますが、本人からの要望もあり、なんとALTのAna先生にも来ていただき、それぞれのスピーチの表現やイントネーションをチェックしていただきました!

Yesterday, during the summer vacation, ALT teacher Ana even came to school upon. She checked each student's speech expressions and intonations!

 

31期外国科は、夏休み中でもこのように英語を伸ばそうとする生徒や、オーストラリア研修に行っている生徒、1人単身でセブ島に留学に行った生徒等、充実した夏休みを過ごしている生徒も多くいます。

The 31st batch of the Foreign Language Department has many students who are having a fulfilling summer vacation. Some are working hard to improve their English even during the break, some are on a study trip to Australia, and some  have been alone to study in Cebu Island.

夏休み明けにそれぞれがまた一回り大きくなって、たくさんの思い出話ができるといいですね!

I hope each student grows significantly and can share many memories when the summer vacation ends!

【外国語科】31期 The last lesson right before Summer Break ~ Sharing "Speech"~

本日は、夏休み前の最後の授業でした! 期末試験以降、Recitaion→Speechと非常にタイトなスケジュールの中、生徒が本当に熱心に取り組んでくれました。

Today was the last class before the summer vacation! Despite the very tight schedule of Recitation and Speech since the final exams, the students have been working really hard.

5限では、原稿の最終チェック、そして各自スピーチ練習。

スピーチ練習では、音声入力を活用し発音をチェックしたのちに、AIツールを用いて文法のチェックを行いました。

生徒たちもこの練習方法にだいぶ慣れてきましたね^^

In the 5th period, we did the final checks on the manuscripts and each student practiced their speech. During the speech practice, we used voice input to check pronunciation and then utilized AI tools to check grammar. The students have become quite accustomed to this practice method.

 

 6限では、各グループに割り振られた先生方にスピーチを披露しました!

Recitaionで培った、表現力やイントネーションなどを活用し取り組んでくれることが成長につながったと思います!

In the 6th period, they presented their speeches to the teachers assigned to each group. I believe that using the expressiveness and intonation skills they developed during Recitation contributed to their growth.

スピーチの内容も非常に多岐にわたり、どれも魅力的で興味深いものでした。ALTの先生方も本当に楽しそうに教えてくださって感謝しております! このRecitaionとSpeechの経験をもとに、夏休み明けにはテストを行い、さらにはWarabi high school Speech Competitionにも参加する生徒がいます。是非夏休み期間もしっかり英語を楽しんで行きましょう!

The content of the speeches was very diverse, and each one was attractive and interesting. We are very grateful to the ALT teachers who seemed to enjoy teaching so much! Based on the experiences of Recitation and Speech, all students will take tests after the summer vacation and some of them even participate in the Warabi High School Speech Competition.

夏休み前の「Debate and Discussion class」は以上になります。

これからAIが発達していく中で、もしかしたら言語能力はそこまで重要ではなくなるかもしれません。ただ、この授業では単なる英語学習ではなく、”人前で話す経験”や”自分の意見を英語で伝える経験”など、「経験」にフォーカスしてきました。こういった「経験」が上手くいく、いかないに限らず、生徒たちを成長させてくれるといいですね^^

This concludes the "Debate and Discussion class" before the summer vacation. As AI continues to develop, language skills may become less critical. However, this class has focused not just on learning English, but on "experiences" such as speaking in public and conveying one's opinions in English. I hope that these "experiences," whether successful or not, will help the students grow.

夏休みは林間学校や、各自部活の合宿、補講、宿題等たくさんの行事や予定で目白押しだと思います。ゆっくり休みつつ、楽しんで、また元気に登校してくれることを楽しみにしています!

I imagine the students have many events and plans such as summer camps, club training camps, supplementary lessons, and homework during the summer vacation. I hope they rest well, have fun, and return to school full of energy!

Everyone, have a great summer vacation!!

 

【外国語科】31期 Making a script for "Speech"

本日は、3時間目でSpeechの原稿第一案を完成させ、4時間目ではALTとJTEによる原稿の添削、プラッシュアップを行いました!

Today, during the third period, we completed the first draft of our speech scripts. In the fourth period, we polished the scripts with the help of the ALT and JTE, who provided corrections and enhancements!

 

3限では、皆いつにも増して真剣な表情と態度で原稿の完成に力を注いでいました!
During the third period, everyone was more serious and focused than usual, dedicating themselves to completing their scripts.

ALTの先生も適宜巡回し、英文の添削や原稿を書く際のアドバイスも一緒にしてくれました。

非常に心強いですね!

The ALT teachers also walked around, offering advice and correcting the English in the scripts. It was very supportive!

4限では、各グループに分かれて、個別でALTとJTEにより添削、ブラッシュアップを行いました。

スピーチで重要な要素の一つである、何を伝えたいのか、何故そのトピックを選んだのか、さらに個人的な経験や感想、スピーチの締めの言葉など改善点が多くありましたね。

In the fourth period, we divided into groups and received individual corrections and enhancements from the ALT and JTE. There were many areas for improvement, such as clarifying what we want to convey, why we chose the topic, adding personal experiences and impressions, and refining the closing words of the speech.

 

今回の添削を生かして、次回の発表に向けて準備し、気持ちよく夏休みを迎えられるように頑張りましょう!

Let's make the most of these corrections to prepare for our next presentations and work hard to welcome the summer vacation with a sense of accomplishment!

頑張れ、31期 外語クラス!!

【外国語科】31期 The introduction of the "Speech"

本日は、前回までのRecitationを踏まえ、自分でトピックを考え、原稿も作成する"Speech"パートに入りました!

Today, based on the previous recitations, we entered the "Speech" part where students come up with their own topics and create their scripts!

こちらが本トピックのスライドになります→Speech.pdf

自分自身の経験や意見がある人は、いち早く取りかかれましたが、なかなかトピックを選ぶのに苦労する生徒も多かったです。そこで、SDGsのトピックから一つ選び、それについて調べることも促しました。


今日の目標は、トピック決め、リサーチ、スクリプトの全体像を完成させることであったため、Brainstormingなども行い、自分の意見を膨らませることもできたと思います。

The goal for today was to decide on a topic, conduct research, and complete an outline of the script. Through brainstorming and other activities, I believe they were able to expand their opinions.

 

次回は、いよいよ原稿の作成に移ります。

ただ原稿を書くのではなく、スピーチとして魅力的な書き方を意識した練習になると思います。

どんなスピーチが出来上がるのか、楽しみですね!

Next time, we will move on to the actual scriptwriting.

It won't just be about writing the script, but also practicing how to make it an engaging speech.

I am excited to see what kind of speeches will be created!

【外国語科】31期 Recitation Practice & Test

本日のDebate and Discussion classでは、著名人6名のスピーチから1つ選び、スピーチにおいて重要なスキルを身につけるRecitaion(暗唱)を行いました。日本人のイチロー選手のスピーチからオバマ前大統領のスピーチなど幅広く用意し、実際のスピーカーのように感情を込めて伝える力を養う目的があります。

In today's Debate and Discussion class, we chose one speech from six prominent figures and practiced Recitation, an exercise aimed at acquiring important skills in speechmaking. The speeches ranged from Japanese athlete Ichiro's to former President Obama's, covering a broad spectrum to cultivate the ability to convey emotions like actual speakers.

      

最初の1時間は各自練習を行い、練習とともに原稿にも慣れてきて、実際にジェスチャーをつけて練習する生徒、音声と同時にシャドーイングする生徒、さらにグループのメンバーに聞いてもらう生徒など、非常に活気のある練習風景になりました!

In the first hour, each student practiced individually. As they got used to the scripts through practice, some began incorporating gestures, others shadowed the audio simultaneously, and some practiced in front of their group members, creating a very lively practice scene!

      

2時間目はいよいよRecitationの確認テストです。それぞれ4人の教員が分かれ、各グループのスピーチをチェックしていきました。練習期間も限られているなか、覚えれた生徒や、覚えれなくてもしっかりと感情表現を出し、スピーチに近づけるように発表生徒も多く有意義な時間になったと思います。
In the second hour, we proceeded to the Recitation evaluation test. Four teachers divided the students into groups and checked each group's speeches. Despite the limited practice period, many students who had memorized their speeches, or even those who hadn't but still managed to express their emotions and get close to delivering a proper speech, made it a very meaningful time.

      

次回以降、このスピーチ力を基礎にして、自分でスピーチの原稿を書き、自分の言葉で自分の思いを発表できるような練習をしていきます!

Moving forward, based on the speech skills developed, we will practice writing our own speech scripts and presenting our thoughts in our own words!

頑張れ、31期 外語科!