外国語科 ニュース

2024年10月の記事一覧

【外国語科】31期 Parliamentary Debate~The Actual Debate~

ついに本日より、実践形式で行うことになりました!!

これまでたくさんの時間をかけて理解や練習を行ってきたので、生徒達もワクワクと緊張が混ざったような状態でした。

本日のトピックは「All high school students should do a part-time job.」でした。

Today, we finally held our first full debate in practice format!

After spending so much time learning and practicing, the students felt a mix of excitement and nerves.

The topic for today’s debate was “All high school students should do a part-time job.”

 

3vs3のチームに分かれて、英語部のサポートもありながら各チーム準備時間に励みました!

まずは23分のチーム内で考え、原稿を作成する時間になります。個人の能力だけでなく、チームでどのような立ち回りをするか、また考えを共有するかなど、チームプレーでもあります。

 Students divided into 3v3 teams and, with support from the English Club, each team used the preparation time to discuss and prepare.

First, we had 23 minutes for teams to work together to create their scripts. It wasn’t only about individual skills, but also about how they shared ideas and worked as a team.

そして実際にディベートがスタートしました!

Prime Minister側はいままで何回も練習してきたので、どのチームもよくできていました!

Then, the debate started!

The Prime Minister teams went first, and their practice paid off — every team performed well!

 

次にOpposition側になります。

ここからは各発表者が反論から始めなければいけないので、いかにテンプレートを用いて反論を完成させるかも大事になってきます。

その後、Government 2側→Opposition 2 側→Opposition 3(summary) 側→Government 3(summary)側と続き、時間内にも終わることができました。

Next came the Opposition teams.

Starting with rebuttals, each speaker used templates to structure their counterarguments. After that, the order continued with Government 2 → Opposition 2 → Opposition 3 (summary) → Government 3 (summary), and everyone finished within the time.

 

本日は、チュートリアルということで、まずは本番形式を経験して、次回に繋げてもらうことも目的の一つです。

反論や要約につまずくチームが多かったので、そのあたりを再度各自で練習し、次回に備えてほしいですね!

Since today was like a “tutorial,” the goal was to gain experience in the real debate format.

Many students struggled with refutation and summary, so I hope that each student practices by themselves and are ready for the next class!

満足する発表ができない生徒も多かったですが、これを機にさらに英語力だけではなく、思考力も同時に延ばせるチャンスだと捉えてほしいですね!

めげずにファイト!!!

Some students weren’t fully satisfied with their presentations, but this is a chance to grow not only in English but also in critical thinking.

Keep up the effort — you can do it!

【外国語科】31期 Parliamentary Debate Practice ~Last Practice~

本日は実践形式前の最後のディベート練習を行いました。

議題は「Students in Japan should go abroad to study English for one year.」です。この議題は、中間考査と同じ議題であるため、中間考査後に練習をした後の成長を感じてもらうための議題にしました。

Today, we had our final debate practice before the real debates start.

The topic was, “Students in Japan should go abroad to study English for one year.” This is the same topic as the midterm test, so students could see how much they have improved since then.

 実際に始まると、非常に良く、論理的に且つ正確に書けるようになってきており、文法表現も多く使えるようになってきました。ALTの先生方からも、この数週間ですごく成長したといっていただけました!

Once we started, everyone did very well. They wrote logically and accurately, and used more grammar and expressions. The ALT teachers also said they have seen a lot of growth over the past few weeks!

人によっては、300字程度書けている人もいるので(英検1級でも200字程度)、英語で考え、英語で発表するという良い流れが作れていると思います。

Some students even wrote around 300 words (which is a high level, like the Eiken Grade 1 exam that only requires about 200 words). This shows a good flow of thinking in English and presenting in English.

 

次回から、チームに分かれて実際にディベートに入ります。

授業内評価も行っていくので、集中しながらも、楽しんでほしいと思います!

Next time, we will start the actual debates, working in teams.

We’ll also begin classroom evaluations, so I hope everyone will stay focused and have fun!

【外国語科】31期 Parliamentary Debate Practice ~Prime Minister and Refutation~

本日は、今まで習ったパートを全体を通して行いました!今回のトピックは「Schools in Japan should ban club activities.」であり、アイデア出しから原稿作成、発表まで全て一人で行いました。

Today, we practiced everything we've learned so far! The topic was “Schools in Japan should ban club activities.” Each student worked alone, from brainstorming ideas to writing scripts and giving presentations.

まず、25分間のアイデア、原稿作成です。必死で考え、構成し、原稿を書き進めています。途中ALTも添削しに巡回してくれています。

First, we spent 25 minutes brainstorming ideas and writing scripts. Everyone worked hard to think, organize, and write their scripts. During this time, the ALT walked around to help check the scripts.

 

 次に、Prime Minister側の発表からスタートです。中間試験後、この原稿の質をあげるために、時間を割いてきました。その成果もあり、話しても聞き手も変わりやすくなるような発表に近づいています。

Next, the Prime Minister side gave their presentation. After the midterm test, we spent extra time improving the quality of the scripts. Thanks to this, the presentations became easier for listeners to understand.

 

次に、Opposition側の反論+理由を述べるパートに移ります。相手の意見をしっかりと反論しながらさらに自分の意見を述べるため、発表時間も長くなり、英語をフルに使っていきます。

Then, the Opposition side gave their rebuttals and reasons. They responded to the Prime Minister's arguments and gave their own opinions. This part took more time, and the students used a lot of English.

 

 

最後に、Prime Minister側の反論の時間です。相手の理由に対して反論を行い、その後全体の要約をしていきます。(要約は時間の都合上割愛)

Finally, it was time for the Prime Minister side to respond to the Opposition. They gave rebuttals and summarized the whole debate. (We skipped the summary part due to time.)

このように即興型ディベートを通して、4技能の全てを養っていきます。

スピーチコンテストが終わってから、このDebate and Discussionで英語を「使う」方に本格的に舵を切りました。

その中で、自分の英語力の課題や成長を日々見つけられるような授業になると良いですね!

Through this impromptu debate, the students practiced all four skills (speaking, listening, reading, writing).

After the speech contest, we’ve started focusing more on "using" English in the Debate and Discussion class. I hope this class will help students find both their challenges and growth in English every day!

 

【外国語科】31期 Parliamentary Debate Practice ~Prime Minister and Refutation~

本日も、前回に続きPrime Ministerの原稿作りを確認し、その後ペアになって意見交換を行いました!

まず15分間でスクリプトの完成をさせ、ディベートの準備に時間を割きました。

Today, continuing from the previous lesson, we reviewed the Prime Minister's script and then paired up for an exchange of opinions.

First, we spent 15 minutes completing the script and used the remaining time to prepare for the debate.

 

 その後、ペアになり、ファーストスピーカーから意見を述べ、その間はセカンドスピーカーは反論の準備をしました。

相手が話している間に、聞き手は反論の準備をしなければいけないので、リスニングとライティングの両方をフルに活用しています。

After that, we paired up, and the First Speaker presented their argument, while the Second Speaker prepared their rebuttal.

While one side was speaking, the listener had to prepare their rebuttal, fully utilizing both listening and writing skills.

  

 

反論の原稿作成に少し時間を割いたのち、セカンドスピーカーからの反論がスタートします。そして続けて意見を述べ、聞き手は反論の準備を行います。

最後に、ファーストスピーカーが反論をし、本日の授業が終了です。

After taking some time to prepare their rebuttal script, the Second Speaker began their rebuttal. Following that, they presented their argument, and the listener prepared for their rebuttal.

Finally, the First Speaker presented their rebuttal, marking the end of today's lesson.

 終わったあとも、生徒達が「だんだん楽しくなってきた」「わかるようになってきたけど、すごく疲れる」など英語を楽しみながら、頭を使っているので、このディベートアンドディスカッションの授業らしくなってきました。

まだまだ、文法がつたない点や表現や論理性に問題がありますが、これからの伸びしろに期待しています!

Even after class, students commented, "It's starting to get fun" and "I’m starting to understand it, but it’s really exhausting." It’s clear they are using their heads while enjoying English, making this Debate and Discussion class feel like it’s truly coming to life.

Although there are still issues with grammar, expressions, and logic, I’m looking forward to their growth!

【外国語科】31期 Parliamentary Debate Practice~"Prime Minister"

本日は、テスト返却後に再度Prime ministerの原稿作成練習を行いました。

中間テストでは、「All students in Japan should go abroad to study English for one year」を議題に原稿作成問題を出題しましたが、多くの生徒がまだまだ改善点があったので、今まで習ったことを改めて復習を行い、確認しました。

Today, after returning the test results, we practiced creating Prime Minister speeches again.

In the midterm test, we gave a speech-writing assignment on the topic "All students in Japan should go abroad to study English for one year." However, many students still had areas for improvement, so we reviewed what we had learned and went over it again.

本授業では、理解度別に5つのグループに分けて、各自JTEやALT、そして英語部のグループに分けることで、少人数制にしました!

少人数制により一人一人へアドバイスができ、生徒の理解もより深まったので、次回の木曜日には実際に発表してもらおうと思います。

In this lesson, we divided the class into five groups based on their understanding levels. Each group worked with either a JTE, an ALT, or members of the English department, making it a small-group format.

Thanks to the smaller groups, we were able to give individual advice, and students gained a deeper understanding. I’m looking forward to having them present their speeches in Thursday’s class.

このディベート形式に入り、英語のアウトプットが非常に多くなったかと思います。日頃学習している文法や単語、表現をどんどん使っていき、表現の幅を広げてほしいですね!!
Since starting this debate format, students have been producing a lot more English. I hope they will continue to use the grammar, vocabulary, and expressions they study every day to broaden their range of expression!

【外国語科】31期 Parliamentary Debate Practice!!

お久しぶりですね!約1週間ぶりの授業となりました!

今回の内容は、これまで習ったことを参考に、実際にペアになってディベートを行う練習をしました。

まず、クラスを半分に分け、Government side(与党側)とOpposition side(野党側)に振り分けます。その後その4〜5人チームでグループを組みます。

It's been a while! We’ve just had our first class in about a week! In today’s lesson, we practiced debating in pairs, building on what we’ve learned so far. First, we divided the class into two sides: the Government side and the Opposition side. Then, we formed teams of 4 to 5 students within those groups.

そこで本日の議題である、「Homework should be abolished.」(宿題を廃止すべきだ)についてのアイデアと原稿を作成しました。

The topic for today’s debate was: "Homework should be abolished." Each team worked together to come up with ideas and write their scripts.

その後、各チームで番号を振り分け、1vs1で反対側の同じ番号の人とディベートを開始しました!

与党側からスタートです。

政策導入の理由→現状の問題点→なぜ政策が必要なのか、を訴えかけます。

その後野党のスタートです。

理由に対して反論→現状の良い点→政策導入の懸念を訴えます。

After that, we paired up students from the opposing teams for 1-on-1 debates!

The Government side started first by explaining the reasons for introducing their policy, pointing out the current problems, and why the policy is necessary.

Next, the Opposition side responded by refuting the Government’s points, highlighting the benefits of the current situation, and raising concerns about the proposed policy.

さらに与党側です。

野党の理由に対して反論し→本議論の要約と政策の優位点。

最後に野党側です。

本議論の要約と政策の問題点を強調し、ディベートは終了です。

Then, it was back to the Government side, which rebutted the Opposition’s points, summarized the debate, and emphasized the advantages of their policy.

Finally, the Opposition side wrapped up by summarizing their key points and stressing the issues with the proposed policy.

沢山の過程と情報量の多さに苦労することが多いですが、生徒達の回を重ねるうちに点と点が繋がってきて、さらにみんなのやる気が伝わってきました。

まだまだ、議論の質の部分としては伸び代がある状況なので、これからの成長が楽しみですね!

どんどん英語を高い、外国語科としての特色を存分に味わっていきましょう!

It was challenging with all the steps involved and the amount of information to cover, but as students get more practice, everything is starting to connect. Their motivation is clear and growing stronger with each session.

There is still room to improve the quality of arguments, but we’re excited to see how much everyone will grow! Let’s continue to embrace the unique strengths of the foreign language department as we improve our English!