2024年7月の記事一覧
【外国語科】31期 The last lesson right before Summer Break ~ Sharing "Speech"~
本日は、夏休み前の最後の授業でした! 期末試験以降、Recitaion→Speechと非常にタイトなスケジュールの中、生徒が本当に熱心に取り組んでくれました。
Today was the last class before the summer vacation! Despite the very tight schedule of Recitation and Speech since the final exams, the students have been working really hard.
5限では、原稿の最終チェック、そして各自スピーチ練習。
スピーチ練習では、音声入力を活用し発音をチェックしたのちに、AIツールを用いて文法のチェックを行いました。
生徒たちもこの練習方法にだいぶ慣れてきましたね^^
In the 5th period, we did the final checks on the manuscripts and each student practiced their speech. During the speech practice, we used voice input to check pronunciation and then utilized AI tools to check grammar. The students have become quite accustomed to this practice method.
6限では、各グループに割り振られた先生方にスピーチを披露しました!
Recitaionで培った、表現力やイントネーションなどを活用し取り組んでくれることが成長につながったと思います!
In the 6th period, they presented their speeches to the teachers assigned to each group. I believe that using the expressiveness and intonation skills they developed during Recitation contributed to their growth.
スピーチの内容も非常に多岐にわたり、どれも魅力的で興味深いものでした。ALTの先生方も本当に楽しそうに教えてくださって感謝しております! このRecitaionとSpeechの経験をもとに、夏休み明けにはテストを行い、さらにはWarabi high school Speech Competitionにも参加する生徒がいます。是非夏休み期間もしっかり英語を楽しんで行きましょう!
The content of the speeches was very diverse, and each one was attractive and interesting. We are very grateful to the ALT teachers who seemed to enjoy teaching so much! Based on the experiences of Recitation and Speech, all students will take tests after the summer vacation and some of them even participate in the Warabi High School Speech Competition.
夏休み前の「Debate and Discussion class」は以上になります。
これからAIが発達していく中で、もしかしたら言語能力はそこまで重要ではなくなるかもしれません。ただ、この授業では単なる英語学習ではなく、”人前で話す経験”や”自分の意見を英語で伝える経験”など、「経験」にフォーカスしてきました。こういった「経験」が上手くいく、いかないに限らず、生徒たちを成長させてくれるといいですね^^
This concludes the "Debate and Discussion class" before the summer vacation. As AI continues to develop, language skills may become less critical. However, this class has focused not just on learning English, but on "experiences" such as speaking in public and conveying one's opinions in English. I hope that these "experiences," whether successful or not, will help the students grow.
夏休みは林間学校や、各自部活の合宿、補講、宿題等たくさんの行事や予定で目白押しだと思います。ゆっくり休みつつ、楽しんで、また元気に登校してくれることを楽しみにしています!
I imagine the students have many events and plans such as summer camps, club training camps, supplementary lessons, and homework during the summer vacation. I hope they rest well, have fun, and return to school full of energy!
Everyone, have a great summer vacation!!
【外国語科】31期 Making a script for "Speech"
本日は、3時間目でSpeechの原稿第一案を完成させ、4時間目ではALTとJTEによる原稿の添削、プラッシュアップを行いました!
Today, during the third period, we completed the first draft of our speech scripts. In the fourth period, we polished the scripts with the help of the ALT and JTE, who provided corrections and enhancements!
3限では、皆いつにも増して真剣な表情と態度で原稿の完成に力を注いでいました!
During the third period, everyone was more serious and focused than usual, dedicating themselves to completing their scripts.
ALTの先生も適宜巡回し、英文の添削や原稿を書く際のアドバイスも一緒にしてくれました。
非常に心強いですね!
The ALT teachers also walked around, offering advice and correcting the English in the scripts. It was very supportive!
4限では、各グループに分かれて、個別でALTとJTEにより添削、ブラッシュアップを行いました。
スピーチで重要な要素の一つである、何を伝えたいのか、何故そのトピックを選んだのか、さらに個人的な経験や感想、スピーチの締めの言葉など改善点が多くありましたね。
In the fourth period, we divided into groups and received individual corrections and enhancements from the ALT and JTE. There were many areas for improvement, such as clarifying what we want to convey, why we chose the topic, adding personal experiences and impressions, and refining the closing words of the speech.
今回の添削を生かして、次回の発表に向けて準備し、気持ちよく夏休みを迎えられるように頑張りましょう!
Let's make the most of these corrections to prepare for our next presentations and work hard to welcome the summer vacation with a sense of accomplishment!
頑張れ、31期 外語クラス!!
【外国語科】31期 The introduction of the "Speech"
本日は、前回までのRecitationを踏まえ、自分でトピックを考え、原稿も作成する"Speech"パートに入りました!
Today, based on the previous recitations, we entered the "Speech" part where students come up with their own topics and create their scripts!
こちらが本トピックのスライドになります→Speech.pdf
自分自身の経験や意見がある人は、いち早く取りかかれましたが、なかなかトピックを選ぶのに苦労する生徒も多かったです。そこで、SDGsのトピックから一つ選び、それについて調べることも促しました。
今日の目標は、トピック決め、リサーチ、スクリプトの全体像を完成させることであったため、Brainstormingなども行い、自分の意見を膨らませることもできたと思います。
The goal for today was to decide on a topic, conduct research, and complete an outline of the script. Through brainstorming and other activities, I believe they were able to expand their opinions.
次回は、いよいよ原稿の作成に移ります。
ただ原稿を書くのではなく、スピーチとして魅力的な書き方を意識した練習になると思います。
どんなスピーチが出来上がるのか、楽しみですね!
Next time, we will move on to the actual scriptwriting.
It won't just be about writing the script, but also practicing how to make it an engaging speech.
I am excited to see what kind of speeches will be created!
【外国語科】31期 Recitation Practice & Test
本日のDebate and Discussion classでは、著名人6名のスピーチから1つ選び、スピーチにおいて重要なスキルを身につけるRecitaion(暗唱)を行いました。日本人のイチロー選手のスピーチからオバマ前大統領のスピーチなど幅広く用意し、実際のスピーカーのように感情を込めて伝える力を養う目的があります。
In today's Debate and Discussion class, we chose one speech from six prominent figures and practiced Recitation, an exercise aimed at acquiring important skills in speechmaking. The speeches ranged from Japanese athlete Ichiro's to former President Obama's, covering a broad spectrum to cultivate the ability to convey emotions like actual speakers.
最初の1時間は各自練習を行い、練習とともに原稿にも慣れてきて、実際にジェスチャーをつけて練習する生徒、音声と同時にシャドーイングする生徒、さらにグループのメンバーに聞いてもらう生徒など、非常に活気のある練習風景になりました!
In the first hour, each student practiced individually. As they got used to the scripts through practice, some began incorporating gestures, others shadowed the audio simultaneously, and some practiced in front of their group members, creating a very lively practice scene!
2時間目はいよいよRecitationの確認テストです。それぞれ4人の教員が分かれ、各グループのスピーチをチェックしていきました。練習期間も限られているなか、覚えれた生徒や、覚えれなくてもしっかりと感情表現を出し、スピーチに近づけるように発表生徒も多く有意義な時間になったと思います。
In the second hour, we proceeded to the Recitation evaluation test. Four teachers divided the students into groups and checked each group's speeches. Despite the limited practice period, many students who had memorized their speeches, or even those who hadn't but still managed to express their emotions and get close to delivering a proper speech, made it a very meaningful time.
次回以降、このスピーチ力を基礎にして、自分でスピーチの原稿を書き、自分の言葉で自分の思いを発表できるような練習をしていきます!
Moving forward, based on the speech skills developed, we will practice writing our own speech scripts and presenting our thoughts in our own words!
頑張れ、31期 外語科!
【外国語科】31期 Test back & Recitation Introduction
本日は期末テスト終了後、初めての授業で、テスト返却を行いました!
内容は今まで学んできた内容を踏まえての総英単語数3300字+英作文、と非常にタフな問題だったかなと思います。
しかし、平均点は予想以上の点数を取れたので、しっかりと英語を身につけてる証拠だと思います!
Today, we had our first class after the end of the final exams, and we returned the tests! The test content was quite tough, consisting of a total of 3,300 English words plus an essay, based on what we have learned so far. However, the average score was higher than expected, which I believe is proof that everyone is acquiring English skills well!
その後、9月に行われるWarabi high school Speech Competitionに向けて説明し、
Recitation(スピーチの暗唱)のイントロを行いました。
早速、来週月曜日には発表することになりますので、期待してます!
After that, we explained the Warabi High School Speech Competition to be held in September, and introduced the Recitation (speech memorization). You will be presenting it next Monday, so we are looking forward to it!
今日は、私が授業を行ったため、写真を撮るのを忘れてしまいました‥。
なので、本日使用したスライドを一部公開する形にします!
Today, I forgot to take pictures because I was conducting the class...
Therefore, I will share some of the slides we used today!