外国語科 ニュース

外国語科ニュース

【外国語科】31期 The last lesson right before Summer Break ~ Sharing "Speech"~

本日は、夏休み前の最後の授業でした! 期末試験以降、Recitaion→Speechと非常にタイトなスケジュールの中、生徒が本当に熱心に取り組んでくれました。

Today was the last class before the summer vacation! Despite the very tight schedule of Recitation and Speech since the final exams, the students have been working really hard.

5限では、原稿の最終チェック、そして各自スピーチ練習。

スピーチ練習では、音声入力を活用し発音をチェックしたのちに、AIツールを用いて文法のチェックを行いました。

生徒たちもこの練習方法にだいぶ慣れてきましたね^^

In the 5th period, we did the final checks on the manuscripts and each student practiced their speech. During the speech practice, we used voice input to check pronunciation and then utilized AI tools to check grammar. The students have become quite accustomed to this practice method.

 

 6限では、各グループに割り振られた先生方にスピーチを披露しました!

Recitaionで培った、表現力やイントネーションなどを活用し取り組んでくれることが成長につながったと思います!

In the 6th period, they presented their speeches to the teachers assigned to each group. I believe that using the expressiveness and intonation skills they developed during Recitation contributed to their growth.

スピーチの内容も非常に多岐にわたり、どれも魅力的で興味深いものでした。ALTの先生方も本当に楽しそうに教えてくださって感謝しております! このRecitaionとSpeechの経験をもとに、夏休み明けにはテストを行い、さらにはWarabi high school Speech Competitionにも参加する生徒がいます。是非夏休み期間もしっかり英語を楽しんで行きましょう!

The content of the speeches was very diverse, and each one was attractive and interesting. We are very grateful to the ALT teachers who seemed to enjoy teaching so much! Based on the experiences of Recitation and Speech, all students will take tests after the summer vacation and some of them even participate in the Warabi High School Speech Competition.

夏休み前の「Debate and Discussion class」は以上になります。

これからAIが発達していく中で、もしかしたら言語能力はそこまで重要ではなくなるかもしれません。ただ、この授業では単なる英語学習ではなく、”人前で話す経験”や”自分の意見を英語で伝える経験”など、「経験」にフォーカスしてきました。こういった「経験」が上手くいく、いかないに限らず、生徒たちを成長させてくれるといいですね^^

This concludes the "Debate and Discussion class" before the summer vacation. As AI continues to develop, language skills may become less critical. However, this class has focused not just on learning English, but on "experiences" such as speaking in public and conveying one's opinions in English. I hope that these "experiences," whether successful or not, will help the students grow.

夏休みは林間学校や、各自部活の合宿、補講、宿題等たくさんの行事や予定で目白押しだと思います。ゆっくり休みつつ、楽しんで、また元気に登校してくれることを楽しみにしています!

I imagine the students have many events and plans such as summer camps, club training camps, supplementary lessons, and homework during the summer vacation. I hope they rest well, have fun, and return to school full of energy!

Everyone, have a great summer vacation!!

 

【外国語科】31期 Making a script for "Speech"

本日は、3時間目でSpeechの原稿第一案を完成させ、4時間目ではALTとJTEによる原稿の添削、プラッシュアップを行いました!

Today, during the third period, we completed the first draft of our speech scripts. In the fourth period, we polished the scripts with the help of the ALT and JTE, who provided corrections and enhancements!

 

3限では、皆いつにも増して真剣な表情と態度で原稿の完成に力を注いでいました!
During the third period, everyone was more serious and focused than usual, dedicating themselves to completing their scripts.

ALTの先生も適宜巡回し、英文の添削や原稿を書く際のアドバイスも一緒にしてくれました。

非常に心強いですね!

The ALT teachers also walked around, offering advice and correcting the English in the scripts. It was very supportive!

4限では、各グループに分かれて、個別でALTとJTEにより添削、ブラッシュアップを行いました。

スピーチで重要な要素の一つである、何を伝えたいのか、何故そのトピックを選んだのか、さらに個人的な経験や感想、スピーチの締めの言葉など改善点が多くありましたね。

In the fourth period, we divided into groups and received individual corrections and enhancements from the ALT and JTE. There were many areas for improvement, such as clarifying what we want to convey, why we chose the topic, adding personal experiences and impressions, and refining the closing words of the speech.

 

今回の添削を生かして、次回の発表に向けて準備し、気持ちよく夏休みを迎えられるように頑張りましょう!

Let's make the most of these corrections to prepare for our next presentations and work hard to welcome the summer vacation with a sense of accomplishment!

頑張れ、31期 外語クラス!!

【外国語科】31期 The introduction of the "Speech"

本日は、前回までのRecitationを踏まえ、自分でトピックを考え、原稿も作成する"Speech"パートに入りました!

Today, based on the previous recitations, we entered the "Speech" part where students come up with their own topics and create their scripts!

こちらが本トピックのスライドになります→Speech.pdf

自分自身の経験や意見がある人は、いち早く取りかかれましたが、なかなかトピックを選ぶのに苦労する生徒も多かったです。そこで、SDGsのトピックから一つ選び、それについて調べることも促しました。


今日の目標は、トピック決め、リサーチ、スクリプトの全体像を完成させることであったため、Brainstormingなども行い、自分の意見を膨らませることもできたと思います。

The goal for today was to decide on a topic, conduct research, and complete an outline of the script. Through brainstorming and other activities, I believe they were able to expand their opinions.

 

次回は、いよいよ原稿の作成に移ります。

ただ原稿を書くのではなく、スピーチとして魅力的な書き方を意識した練習になると思います。

どんなスピーチが出来上がるのか、楽しみですね!

Next time, we will move on to the actual scriptwriting.

It won't just be about writing the script, but also practicing how to make it an engaging speech.

I am excited to see what kind of speeches will be created!

【外国語科】31期 Recitation Practice & Test

本日のDebate and Discussion classでは、著名人6名のスピーチから1つ選び、スピーチにおいて重要なスキルを身につけるRecitaion(暗唱)を行いました。日本人のイチロー選手のスピーチからオバマ前大統領のスピーチなど幅広く用意し、実際のスピーカーのように感情を込めて伝える力を養う目的があります。

In today's Debate and Discussion class, we chose one speech from six prominent figures and practiced Recitation, an exercise aimed at acquiring important skills in speechmaking. The speeches ranged from Japanese athlete Ichiro's to former President Obama's, covering a broad spectrum to cultivate the ability to convey emotions like actual speakers.

      

最初の1時間は各自練習を行い、練習とともに原稿にも慣れてきて、実際にジェスチャーをつけて練習する生徒、音声と同時にシャドーイングする生徒、さらにグループのメンバーに聞いてもらう生徒など、非常に活気のある練習風景になりました!

In the first hour, each student practiced individually. As they got used to the scripts through practice, some began incorporating gestures, others shadowed the audio simultaneously, and some practiced in front of their group members, creating a very lively practice scene!

      

2時間目はいよいよRecitationの確認テストです。それぞれ4人の教員が分かれ、各グループのスピーチをチェックしていきました。練習期間も限られているなか、覚えれた生徒や、覚えれなくてもしっかりと感情表現を出し、スピーチに近づけるように発表生徒も多く有意義な時間になったと思います。
In the second hour, we proceeded to the Recitation evaluation test. Four teachers divided the students into groups and checked each group's speeches. Despite the limited practice period, many students who had memorized their speeches, or even those who hadn't but still managed to express their emotions and get close to delivering a proper speech, made it a very meaningful time.

      

次回以降、このスピーチ力を基礎にして、自分でスピーチの原稿を書き、自分の言葉で自分の思いを発表できるような練習をしていきます!

Moving forward, based on the speech skills developed, we will practice writing our own speech scripts and presenting our thoughts in our own words!

頑張れ、31期 外語科!

 

【外国語科】31期 Test back & Recitation Introduction

本日は期末テスト終了後、初めての授業で、テスト返却を行いました!

内容は今まで学んできた内容を踏まえての総英単語数3300字+英作文、と非常にタフな問題だったかなと思います。

しかし、平均点は予想以上の点数を取れたので、しっかりと英語を身につけてる証拠だと思います!

Today, we had our first class after the end of the final exams, and we returned the tests! The test content was quite tough, consisting of a total of 3,300 English words plus an essay, based on what we have learned so far. However, the average score was higher than expected, which I believe is proof that everyone is acquiring English skills well!

その後、9月に行われるWarabi high school Speech Competitionに向けて説明し、

Recitation(スピーチの暗唱)のイントロを行いました。

早速、来週月曜日には発表することになりますので、期待してます!

After that, we explained the Warabi High School Speech Competition to be held in September, and introduced the Recitation (speech memorization). You will be presenting it next Monday, so we are looking forward to it!

今日は、私が授業を行ったため、写真を撮るのを忘れてしまいました‥。

なので、本日使用したスライドを一部公開する形にします!

Recitation and schedule.pdf

Today, I forgot to take pictures because I was conducting the class...

Therefore, I will share some of the slides we used today!

【外国語科】31期 Activity time at 6th period

6限は、これまで頑張ってきたご褒美として、ALTによるアクティビティを行いました!!前半パートではAna先生から、「Kahoot」と呼ばれるオンラインクイズ大会が行われました。3人一組になり、出題される問題にいち早く解き、ポイントを競うゲームです!

As a reward for all your hard work, we had an activity with the ALT today! In the first part, Ms. Ana conducted an online quiz competition called "Kahoot." Students formed groups of three and competed by answering questions as quickly as possible to earn points.

  

問題が終わるたびに、順位の変動が激しいので、非常に熾烈な戦いとなり、大盛り上がりでした!
The rankings changed dramatically after each question, making the competition fierce and very exciting!

  

持ち時間は10秒ですが、早く答えたグループに多くの得点が入るため、いかに早く正確に答えるかが勝利の分かれ目になりましたね。見事20問の問題を通して優勝した、We're Poohチームの紹介です!うれしそうな笑顔ですね!楽しんでくれて何よりです!

Each group had 10 seconds to answer, and the faster they answered, the more points they earned. The key to victory was answering both quickly and accurately. Here’s an introduction to the winning team of the 20-question competition, "We're Pooh." Look at those happy smiles! I'm glad you all enjoyed it!

 

続いては、Rick先生によるCommunication Activityの時間です。

Next, we had a communication activity with Mr. Rick.

お題は、Do you want to go to Mars?でした。グループになり話し合い、その後、全体にシェアをしました!どの理由も個性的で、火星にいったパイオニアになりたい(or ヒーローになりたい)、まだまだやりたいことがあるので行きたくない(パートナーや家族との時間)など、どの理由も大変興味深かったです^^
The topic was "Do you want to go to Mars?" Students discussed this in groups and then shared their opinions with everyone. The reasons were very unique and interesting, ranging from wanting to become pioneers or heroes by going to Mars to not wanting to go because they had things they still wanted to do on Earth, like spending time with partners or family.

どのグループも英語で積極的に話す雰囲気と空間を自分たちで作り上げていることろが、雰囲気の良さを感じます。恥ずかしがらずに英語を話すだけでも大きなアドバンテージです。今後も、蕨高生活を通して、その英語の実力もつけていってほしいですね!

それでは、楽しんでるところ残念なお知らせですが、期末テスト頑張って下さい^^

Each group created a great atmosphere by actively speaking in English. Just speaking English without being shy is a huge advantage. I hope you continue to develop your skills through your time at Warabi High School!

Unfortunately, it's time to get back to reality and prepare for the final exams. Good luck!

【外国語科】31期 The Last Presentation for the "World Travel" at 5th period

本日も引き続き”World Travel”のプレゼン発表でした!アメリカやカナダといった主要国のほか、バルバトスやラオスといった国のプレゼンを聞くことができ、本当に勉強になることが多かったです。
Today, we continued with the "World Travel" presentations! In addition to major countries like the United States and Canada, we were able to listen to presentations about countries like Barbados and Laos, which was very educational.

   

教員もプレゼンをした際に生徒たちからの温かいメッセージも受け取りました!

(実際に41人とALTの前でプレゼンをするのは緊張するな‥と実感しました)

I also received warm messages from the students when I gave my presentation!

(I realized how nervous it is to present in front of 41 students and ALTs.)

 

この2週間で、たくさんの国について調べ、深掘りをし、さらに英語でプレゼンをする経験を積み、日々成長をしているのを感じます!なにより、生徒たちが自発的に且つ、楽しみながら授業を受けていることがとても印象深いです!
Over these two weeks, we have researched many countries, delved deeper, and gained experience presenting in English. I can feel the daily growth! Most impressively, the students are participating actively and enjoying the lessons!

 

外国語科クラスとして、言語能力だけでなく、人としてもさらなる成長を期待しています!皆さん本当にお疲れ様でした^^
As a foreign language class, I hope to see not only improvements in language abilities but also personal growth. Everyone, great job!

さっ、続いてはお待ちかねの、アクティビティの時間ですね!
Now, it’s time for the much-anticipated activity session!

【外国語科】31期 The Presentation Exam - World Travel -

本日は、約2週間かけて準備をしてきた、”World Travel” のプレゼン本番でした!
夏休み前のビッグプロジェクトのため、たくさんの練習や準備を重ねてきたからこそ、始まる前の緊張感がひしひしと伝わってきました。

Today was the final presentation of "World Travel," which we had been preparing for over about two weeks! Because this was a big project before the summer vacation, we had a lot of practice and preparation, and you could really feel the tension before it started.

 

本番が始まると、皆真剣に、かつ、楽しみながらプレゼンを聞き、とても明るいムードでの本番となりました!
Once the presentation began, everyone listened seriously and enjoyed it, creating a very bright atmosphere

タイトルの"World Travel"にふさわしく、コンゴ、モロッコ、フィンランド、ペルー、タンザニアなど今回発表できた生徒のほとんどが違う国をプレゼンし、私たち教員も大変勉強になる発表ばかりでした。さらにスライドのクオリティも高く、見やすいだけでなく、まとまった発表でした!

True to the title "World Travel," most of the students who presented today showcased different countries such as Congo, Morocco, Finland, Peru, and Tanzania, and all of the presentations were very educational for us. Furthermore, the quality of the slides was high, making them not only easy to see but also well-organized!

次回木曜日にも発表の続きがあるので、どんな国が紹介されるのか、みんなで楽しみにしています!

是非皆さんにも共有したいような、雰囲気の良い68期外国語科です。
今後の成長も楽しみな生徒たちです!

There will be more presentations continuing this Thursday, so we are all looking forward to seeing which countries will be introduced next! It's a wonderful 68th Foreign Language Class with a great atmosphere that we want to share with everyone, and we are excited about the students' future growth!

がんばれ、68期 外語クラス!

【外国語科】31期 3rd Lesson for World Tour Presentation

本日は、”World Travel Presentation”のリハーサルを行いました!まずはALTのRick先生のデモンストレーションを紹介!聞き手の感情を動かすような、プレゼンのお手本となる素晴らしい発表でしたね!
Today, we held a rehearsal for the "World Travel Presentation"! We first introduced a demonstration by our ALT, Mr. Rick! It was a wonderful presentation that served as a model for moving the emotions of the audience!

続いて、これまで作成したスライドと原稿を元に、リハーサルを行いました。

グループを4つに分け、各グループに専属のALT or JTEを配置します。
Next, we conducted rehearsals based on the slides and scripts we had created so far. We divided into four groups, with each group having a dedicated ALT or JTE.

グループ内の一人が先生前で、そしてもう一人はグループ内で発表し、プレゼン後、教員またはグループ内の生徒からフィードバックやアドバイスを行いました!
One student from each group presented in front of the teacher, while another presented within the group. After the presentation, the teacher or students in the group provided feedback and advice.

様々な国をプレゼンしてくれるので、聞き手も飽きずに、そして勉強になるプレゼンが多く、感心しています!

いよいよ次回から、プレゼン本番になるので、今日の修正点を生かして、素晴らしい発表ができるといいですね!
Since the presentations covered various countries, the audience remained engaged and learned a lot, which was impressive! From the next session, it will be the actual presentation, so we hope you can use today’s feedback to deliver a great presentation!

最後に生徒たちも生き生きして楽しんでいる様子の写真をお送りします!

がんばれ、68期 外語クラス^^
Here are some photos showing the students enjoying and being lively! Good luck, 68th Foreign Language Class! :)